Galeria Obrazów

Galeria Giza

Beata Bigaj, zestaw 2 /wybór

Teksty

Beata Bigaj – biorąc pod uwagę daty Jej noty biograficznej jest na początku twórczej drogi. Kiedy jednak patrzymy na Jej obrazy, rysunki i grafiki postrzegamy co najmniej dwa problemy pozwalające już dzisiaj określić tę drogę jako wybitną. Beata Bigaj w czasie zamętu panującego w sztuce,wobec zachwiania i relatywizowania wartości, a nawet sensu malarstwa – maluje z uporem i żarliwością. Co prawda czytałem ostatnio, że śmierć malarstwa została odwołana na jakiś czas przez kuratorów i krytyków zajmujących się sztuką aktualną i modną, ale to właśnie Beata Bigaj swoim malowaniem sygnalizuje, że nie ważne są bzdury, a najważniejsze są godziny przed sztalugami. Na obrazach Artystki widzimy więc ludzi mocnych i umięśnionych, ale i bezradnych, bezdomnych, samotnych. Patrzymy na martwe natury, a szczególnie w grafikach Beata Bigaj odkrywa w bielach i szarościach siłę i dramat obecny na obrazach. Niezależnie od tego czy człowiek na dużych czy mniejszych płótnach malarki to tak jak w poliptyku „Czym jest prawda” – Chrystus i otaczający go apostołowie, czy jak w „Kolejce podziemnej” czy na przejmującej „Arenie” – to malowani ludzie są tak samo samotni, zmęczeni i cierpiący. Jeżeli nawet są siłaczami i mają potężne bicepsy – to wydaje się, że udają, a nieraz zasłaniają twarze by paparazzi nie ujawnili prawdy. Tak więc teatrum Beaty Bigaj to szczególnego rodzaju powtarzający się niezmienny motyw „Ecce Homo”, to dramatyczne rozważanie o życiu i śmierci, o pozorach siły, o zagubieniu i bezradności, ale i o prawdzie, której malarka uparcie poszukuje i którą krok po kroku odkrywa. Droga jaką wybrała dla siebie i swego malarstwa Beata Bigaj, to droga trudna bo pozbawiona pozorów i efektów. Patrząc na rodzaj ekspresji, na materię malarską, na kolor i strukturę postaci i przedmiotów – warto mieć świadomość, że Artystka niczego sobie nie ułatwia, a może nawet stawia sobie cele coraz trudniejsze, podejmując ryzyko w równym stopniu dotyczące treści i formy malowanych płócien. Ten cel jest taki sam jak przed setkami i dziesiątkami lat. Chodzi po prostu o to by malowanie nie było efektownym cyrkiem, lecz trudnym bardzo, niemal codziennym poszukiwaniem prawdy. Ten upór i siłę widzę w obrazach Beaty Bigaj. prof. Stanisław Rodziński (maj 2007) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. „Obrazy Beaty Bigaj pozostają elementem dialogu między artystą, rzeczywistością, tradycją i widzem. Jej stwierdzenie, że malując: „Walczę z płaskością płótna, materią, formą, kolorem. Ostateczna forma malarska jest efektem przemyśleń, sensualnego i metafizycznego odbioru obserwowanych rzeczy, przetrawiania ich i przetwarzania.”, wskazuje jak buduje się forma artystyczna. Odczytanie jej to fascynująca przygoda, radość patrzenia, a zarazem test na indywidualną wrażliwość odbiorcy.” Andrzej Siwek, historyk sztuki, fragment z katalogu „Beata Bigaj, malarstwo – grafika”, Kraków 2006 ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. Poniżej skany tekstu malarza prof. Christopher’a T. Terry, z katalogu, „Beata Bigaj, malarstwo – grafika”, Kraków, 2006 Skan tekstu malarza prof. David’a Hollowell’a, z katalogu, „Beata Bigaj, malarstwo – grafika”, Kraków, 2006 Publikacje TEKSTY AUTORSKIE ZAMIESZCZONE W PUBLIKACJACH KSIĄŻKOWYCH: 2006: Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie „Zeszyty naukowo – artystyczne”, zeszyt 7, Beata Bigaj „Figura i odniesienie” Praca doktorska – fragmenty, str. 165-191 Margery Amdur, The Space Between: of Vincent and Other Things. Philadelphia PUBLIKACJE ALBUMOWE PRAC: 2007: BEATA BIGAJ – Malarstwo/Grafika 2007: Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego, BWA Rzeszów 2006: VI Triennale Sztuki Sacrum 2006 / Wystawa Problemowa: „Sztuka wobec zła” Miejska Galeria Sztuki w Czętochowie. 2004: Triennale Malarstwa / drugi ogólnopolski konkurs na obraz dla młodych malarzy im. Mariana Michalika, Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie, Drukarnia Garmond 2001: Kolekcja imienia Janiny i Józefa Haubenstocków / Dar dla Muzeum Narodowego w Krakowie 1995-2001, Muzeum Narodowe, Kraków 1997: Dante w Polsce, Ministerstwo Kultury i Sztuki, Związek Polskich Artystów Plastyków SBWA Galeria Rzeźby, Centrum Dantego w Rawennie, Warszawa PUBLIKACJE KATALOGOWE PRAC: 2005: Proces Twórczy -Idea – kompozycja – obiekt, Dom Kultury „Podgórze” Centrum Sztuki Współczesnej „Solvay”, Kraków 2004: Proces Twórczy – fenomen otwartego dzieła sztuki, Dom Kultury „Podgórze” Centrum Sztuki Centrum Sztuki Współczewsnej „Solvay”, Kraków 2004: Bigaj, Kubiak, Nowak, Wnęk, Dom Kultury „Podgórze”, Kraków 2003: ryba, bacon i ćwierć wołu, Kontrapost, Galeria „Pryzmat” ZPAP, Kraków, 2001: Na obraz i podobieństwo / Inspiracje biblijne, Kontrapost, Katolickie Centrum Kultury, Kraków Kontrapost, Kraków 1999: „Obrazów studia zebrane”, Galeria Garbary 48, Poznań 1998: Myślenice 1998 / Konfrontacje Najmłodszych Artystów Krakowskich i Bratysławskich, Myślenicki Ośrodek Kultury