Galeria Obrazów

Galeria Giza

Marcin Maciejowski

Biografia

Marcin Maciejowski, urodził się w Babicach koło Krakowa w 1974 roku. Studiował architekturę na Politechnice Krakowskiej (1994-1996) i Grafikę w Akademii Sztuk Pięknych (1996-2001). Wraz z  Rafałem Bujnowskim, Wilhelma Sasnalem, Markiem Firkiem i Josef Tomczyk, założył Grupę Ładnie ).

Malarz, rysownik, autor ilustracji prasowych i komiksów (od 2000 roku współpracuje z „Przekrojem”, gdzie zamieszcza komiks pt. „Tu żyję i tu jest mi dobrze”). Założył i redagował artzinowe pismo „Słynne Pismo we Wtorek”. Autor pracy pt. Jak tu teraz żyć, prezentowanej na billboardach w wielu miastach w Polsce przez  Galerię Zewnętrzną AMS.

Od początku 2000 roku jego prace wystawiane były na całym świecie.

Jest jednym z najciekawszych artystów swojego pokolenia. Wypracował oryginalny, ale jednocześnie czytelny dla odbiorców styl malowania, którym komunikuje się w prosty i bezpośredni sposób. Integralną częścią jego obrazów bardzo często są napisy, za pomocą których artysta tłumaczy to, co jest namalowane. Maluje realistycznie, przedstawiając uproszczone scenki i schematycznie oddane postaci, nawiązuje do stylu dawnych mistrzów.  Jego twórczość jest narracyjna i figuratywna, formalnie nawiązująca do lapidarnego języka reklam, plakatów, komiksów i ilustracji prasowych. Maciejowski jest realistą nie tylko w sensie uprawianego stylu malarstwa, który odzwierciedla rzeczywistość, ale także z uwagi na szczególne zainteresowanie sprawami dotyczącymi potocznej współczesności. Lubi powoływać się na Jana Matejkę  twierdząc, że także maluje ku pokrzepieniu serc.

W czerwcu 2004 roku na wystawie „Art Statements” podczas prestiżowych targów sztuki Art Basel galeria Meyer Kainer zaprezentowała malarstwo Maciejowskiego. W tym samym roku odbyła się pierwsza wystawa artysty w Stanach Zjednoczonych, w kalifornijskiej Marc Foxx Gallery, z której cztery prace zakupiło do swoich zbiorów Los Angeles County Museum of Art. Wystawa za oceanem to także efekt starań wiedeńskiej Meyer Kainer Gallery, reprezentującej interesy malarza za granicą (w tym samym czasie reprodukcje obrazów Maciejowskiego pojawiły się m.in. na okładce prestiżowego „Kunstmagazin”). W Marc Foxx Gallery artysta pokazał prace będące kontynuacją jego zainteresowań infiltracją i dialogiem ze światem sztuki. Szczególnie zaintrygowała go postać Picassa, którego podobizny i dzieła wielokrotnie reprodukował malarsko – to właśnie seria płócien o jego życiu otwierała wystawę. Był wśród nich autoportret (Boulevard Respail, 1913), portrety żon Picassa (Dora Maar, Francoise Gilot), portrety z różnych okresów życia (Picasso 1915/16, Picasso 1928, Picasso 1952) oraz reprodukcje prac słynnego malarza (Picasso’s ‚Boy with a Pipe’ ). Kompozycja tego ostatniego obrazu składa się z trzech elementów: reprodukcji tytułowej pracy, czarno-białego wizerunku Picassa oraz napisu informującego, że Boy with a Pipe zakupił anonimowy nabywca za sto cztery miliony dolarów. W podobnej konwencji namalowana jest praca Martwa natura z Cezannem opatrzona „notaką” o cenie, za jaką sprzedano ten obraz. Jednym z płócien Maciejowskiego zakupionych do Los Angeles County Museum of Art jest obraz Edyta namalowany na podstawie materiału ściągniętego z Internetu, co podkreśla widoczny na pierwszym planie pasek zadań.

Muzeum Narodowe w Krakowie zorganizowało retrospektywną wystawę Marcina Maciejowskiego  w 2010 roku.